Pieni katsaus vuoteen 2016

Huoh, vuosi se ehti jo vaihtua! No ei se haitanne, että teen tämän postauksen vasta nyt, onpa koko vuosi sitten jo takana :) Viime vuonna en tätä katsausta tehnyt, mutta palataanpa perinteeseen. Minun vuoteni 2016 oli siis tällainen:

Tammikuu

Vuosi vaihtui Suomessa, jonne lensimme mieheni kanssa Hampurista reilun kahden viikon lomalle. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun kävimme Suomessa lähdön jälkeen. Uudenvuoden kyläilimme ystäviemme luona, kuten eilenkin. Ihanat ystävät ovat kyllä kultaa ♥

Hampuriin palattiin tammikuun alkupuolella ja kuukaudessa ei ollut arjen suhteen mitään ihmeellistä. Koulua oli aika paljon, ja päivät luistivat omalla painollaan. Blogissa oli esillä paljon asukuvia ja postasin 28-vuotispäiväni kunniaksi ensimmäisen vlogini! Minulla oli vloggauksesta suuria suunnitelmia yhdessä vaiheessa, mutta sitten se vähän jäi. Mitä te tykkäätte vlogeista, olisiko niitä kiva katsella?

Helmikuu

Helmikuussa tapahtui ehkä koko viime vuoden paras reissu, nimittäin matka Garmisch-Partenkircheniin Saksan ja Itävallan rajalle laskettelumatkalle. Kirjoittelin reissusta pitkät pätkät ja vielä lähes vuoden jälkeenkin olen sitä mieltä, että se on ehkä paras lomamatkani ikinä. Paikka oli aivan järjettömän hieno, kelit suosivat ja laskettelu alpeilla oli unelmieni täyttymys. Haaveilin tällekin vuodelle vastaavasta matkasta, mutta lähdimmekin sitten Dubaihin. Kaikkea ei voi saada ;)

Minulla oli lisäksi helmikuussa viiden viikon talviloma (!) ja reissailimme pienempiäkin trippejä mieheni kanssa paljon. Kävin toista kertaa Berliinissä ja lisäksi poikkesimme Kielissä. Käsityömielessä kuukausi oli käännekohta, koska innostuin taas toden teolla kutomisesta näiden sukkien myötä.

Maaliskuu

Maaliskuussa koulu jatkui, ja lähdimme tyttökavereideni kanssa taas Berliiniin kuuntelemaan Ted talkia maahanmuutosta. Reissu oli tosi hieno ja olin lisäksi ekaa kertaa yötä AirBnB-majoituksessa (suosittelen!). Mitään hirmu ihmeellistä en muuten muista tapahtuneen. Eikun joo, pyörähdimme vielä Hannoverissa, joka oli oikeastaan aika tylsä kaupunki. Tässä kuussa sattui Pariisin terrori-isku, ja olin siitä aika järkyttynyt. Luokallani oli neljä ranskalaista vaihtaria ja heidän kanssaan tästä tuli puhuttua monet kerrat.

Huhtikuu

Huhtikuussa sitten toimintaa riitti! Kävimme pyörähtämässä Suomessa sukulaisen hautajaisissa. Samaa matkaa takaisinpäin tuli mieheni perhettä, ja esittelimme heille Hampuria.

Kävimme mieheni kanssa Tsekin rajalla synkässä Chemnitzissä ja ostimme auton, joka on meillä edelleen. Auton ostaminen oli yksi opettavaisimpia kokemuksia Saksassa, nyt nuo mutkikkuudet jo jaksavat naurattaakin ja aiomme ehkä toistekin hakea Saksasta kulkupelin alle.

Minulle kevään kohokohta oli kuitenkin se, että oma perheeni tuli Hampuriin kylään ♥ Veljeni tuli maratonille ja koko kööri veljieni tyttöystäviä myöten oli mukana. Olin niin, niin, niin iloinen tästä että hehkuin koko loppukuun vierailun jälkeen. Maraton oli mielenkiintoinen kokemus noin katsojankin näkökulmasta, en ole tuollaiseen isoon urheilutapahtumaan ottanutkaan koskaan osaa.

Huhtikuussa hain lisäksi maisteriohjelman vaihtoa Tampereen yliopistossa.

img-20151016-wa0004

Toukokuu

Toukokuussa Hampurissa alkoi olla jo kesäiset kelit ja nautin siitä ihan täysillä. Kaupungissa järjestettiin kaikkia kivoja tapahtumia, joihin otimme mieheni kanssa ahkerasti osaa. Mm.satamasynttärit oli hauska ja juhlava tapahtuma. Tein ihan hullun lailla käsitöitä tuohon aikaan, sukkia syntyi liukuhihnalta.

Saimme lisää vieraita, jääkiekon MM-kisojen aikaan ystävämme tulivat pikkupoikansa kanssa kylään. Pahaksi onneksi mahatauti iski heihin ja osa reissusta meni vähän plörinäksi. No, ehdimme kuitenkin viettää aikaa yhdessä ja vähän päästiin kaupungillekin :)

Koulussa alkoi loppurutistus häämöttää ja revin hiuksiani tilastotieteen ja ylipäätään vieraskielisen opetuksen kanssa. Huh, kuinka helpolla sitä Suomessa pääseekään kun saa lukea tenttikirjat omalla äidinkielellä!

Sivuhuomautuksena; söin toukokuussa ihan sikana jäätelöä. :-P

Kesäkuu

Viimeinen kuukausi Hampurissa alkoi, mutta koulu jatkoi vaikka Suomessa kaikki pääsivät jo kesälaitumille. Mieheni lähti aiemmin Suomeen remontoimaan asuntoamme, ja minä olin Saksassa viimeisen kuukauden yksin. Onneksi ihanat vuokranantajamme pitivät seuraa ♥

Unohdin aiemmin mainita, että pyöräilin Hampurissa todella paljon, lähes päivittäin kouluun ja usein salillekin sun muuta. Nautin liikkumisesta mutta valitettavasti Suomeen tultuani kaikenlainen treenaaminen on jäänyt harmittavan vähälle.

Isäni kuolemasta tuli vuosi, ja puristava tunne rinnassa alkoi pikku hiljaa helpottaa. Palasin Suomeen heti juhannuksen jälkeen, oi sitä riemua kun pääsi omaan kotiin!

Heinäkuu

Palasin töihin vanhaan, kivaan työpaikkaani. Siellä oli tullut poissaoloni aikana melkoisen suuria muutoksia, jotka jatkuvat edelleen. Heinäkuu menikin sitten aika lailla töiden merkeissä, nautin silti suuresti kesästä, mökkeilystä ja Suomessa olosta ylipäätään. Oli ihanaa, kun ei ollut mitään koulutehtäviä stressaamassa takaraivossa. Relaamisesta kertoi sekin, että blogiin päätyi vain yksi postaus! Kävimme mieheni lapsuudenystävän kesähäissä Varsinais-Suomessa, ne olivatkin kesän ainoat juhlat.

Elokuu

Elokuussa kesäily jatkui, ja blogissakin oli aika hiljaista. Tein edelleen hurjasti käsitöitä ja kokeilin mm. lankojen värjäystä ja blogini suosituimpiin postauksiin kuuluvaa pihlajakranssia. Olin edelleen töissä, joskin pidin kahden viikon loman ennen koulun alkua. Emme muistaakseni mieheni kanssa tehneet mitään ihmeellistä, kyläilimme ja mökkeilimme maalla. Kesä jäi mieleeni kaikkiaan tosi rentouttavana ja kivana.

Syyskuu

Koulu alkoi ja aloitin uudessa maisteriohjelmassa. Tein kunnianhimoisen opintosuunnitelman, jotta voisin valmistua nyt vuonna 2017. Hylkäsin romukoppaan ajatuksen tehdä vain vähän töitä, ja nyt olenkin koko syksyn ollut töissä niin paljon kuin ikinä vaan olen ehtinyt. Stressitasot ovat nousseet sitä mukaa ja olenkin huomannut, että nyt kolmenkympin lähestyessä myös lepoon ja palautumiseen pitää varata enemmän aikaa kuin nuorena.

Aloitin gradun ja olen kirjoittanut sitä todella innostuneesti. Vaihdon aikaisten kurssien hyväksilukeminen omaan tutkintoon on ollut raivostuttavan hankalaa, ja olen tästä antanut kirpeää palautetta yliopistolle.

Kävin aika paljon marjassa, ja pääsin vanhan ystäväni vauvakutsuille Sipooseen. Varasimme mieheni kanssa reissun Dubaihin joulukuulle.

Lokakuu

Lokakuussa ei tapahtunut mitään kauhean ihmeellistä, juoksin koulun, kodin ja työpaikan väliä edelleen. Kudoin sukkia rauhoittuakseni, stressin aiheita oli edelleen reilusti. Tapasin piiiiitkästä aikaa turkulaisia opiskeluystäviäni, edellisestä kerrasta oli vierähtänyt melkein puolitoista vuotta.

Sivuhuomautuksena jälleen: himoitsin kovasti uutta kännykkää, mutta en ole sitä vieläkään ostanut.

Marraskuu

Marraskuu sujui aika lailla kuin edelläkin, synkeän pimeää oli ainakin ulkona ja lähinnä linnoittauduin sohvalle. Marraskuun kaikki blogipostaukset käsittelivät käsitöitä. Näin jälkeenpäin sanoisin, että kuukausi meni vähän ohi silmien, joulua ja Dubain reissua jo kovasti odottelin :)

Joulukuu

Kuukausi alkoi hienolla matkalla Dubaihin, josta olenkin jo pari kertaa postannut. Reissu oli todella rentouttava, minulla oli ollut koulussa aivan hirveitä paineita ja nyt pääsin niistä vähän lomalle. Onnekseni voin nyt vuodenvaihteessa sanoa, että huh kurssisotkuni alkavat selvitä. Alkoi olla aika tiukkaa, että pääsenkö sittenkään valmistumaan nyt tulevana vuonna, mutta nyt sekin näyttää jo paremmalta.

Yksi vuosi on nyt taas takanapäin, ja tammikuussa starttaa myös viimeinen vuoteni alle kolmikymppisenä, voi KÄÄK! Ikäkriisiä on kyllä hieman ollut tässä jo pari vuotta, sekin varmaan alkaa realisoitua kun vuosikymmenen vaihde tulee lähemmäksi. Eipä siinä muu auta kuin todeta taas, että ryppyvoiteen käyttö on jo myöhäistä ja olen sentään jo jotain elämässäni saavuttanutkin.

Lähden tähän tammikuuhun todella hyvillä mielin ja toivon että uusi vuosi tuo uusia kivoja kujeita ja paljon iloisia asioita! :)

Hyvää uutta vuotta kaikille ja kiitos blogin lukijoille taas yhdestä vuodesta ♥