Koulunkäyntiä kaukana Strömsöstä

Huh heijaa, että tänään on ollut sitten ärsyttävä päivä. Miten voikaan kouluasiat ottaa näin paljon päähän, vaikka on lomalla? Olen jo aiemminkin kirjoitellut siitä, miten hankalaa ja kankeaa täällä Hampurissa joidenkin asioiden hoitaminen on. No taas kyllä on pari päivää vastustanut niin kympillä, että voi morjens.

Uusi lukukausi alkaa siis ihan pian, ja sitä varten minun pitää tietysti ilmoittautua uudestaan. No tämähän nyt on tietenkin ihan fine ja hoidinkin asian HAW:n nettialustalla. Lisäksi minun piti maksaa 100€ oppilaskunnan jäsenmaksua, joka sisältää en-tiedä-mitä, mutta samanlainen maksu Tampereellakin piti maksaa joten maksoin sen ihan mukisematta. Lisäksi maksut-kohdassa oli erikseen  170€ matkakorttimaksua julkiseen liikenteeseen. Jotenkin vähän kummallisesti syyslukukausi oli 6 kk pitkä ja tämä tuleva kevätlukukausi vain 3,5 kk (?), ja matkakortin hinta on kuitenkin sama. Käytän bussia ja junaa lähes joka päivä joten sinällään kyllä tarvitsen matkakorttia. Kuitenkin, kun jakaa tuon 170€ joko 6 tai 3,5 kk:lle niin kuukausihinnassa on aika paljon eroa. Laskeskelin, että jos en osta matkakorttia vaan käyn edes puolet viikosta pyörällä koulussa (matkaa n. 4 km) niin voin silti ihan hyvällä omallatunnolla ostaa välillä kertalippuja ja olen silti plussan puolella. Mutta ei.

Oppilaskunnan säännöissä lukee, että jos asuu yli 2 km:n päässä koulusta, niin matkakortista ei voi luopua. Eli suomeksi sanottuna, minun on pakko ostaa matkakortti. Muuten en esim. saa uusittua opiskelijakorttiani enkä periaatteessa olisi laillisesti kirjoilla yliopistolla. Eli siis alle 2 km koulumatka voidaan katsoa pyörällä tai kävellen kuljettavaksi, tai tälläkään ei oikeastaan ole yhtään mitään väliä vaan sillä, että joku päättää puolestani että tarvitsenko matkakortin vai ei. Kuvitelkaapa, että asutte Tampereella, ette koskaan käytä bussia mutta haluatte käydä yliopistoa. Ihan sama missä asutte. Niin että yliopisto sitten pakottaisi teidät ostamaan TKL:n matkakortin?! Mitä *&%¤#”????!!!

Ja v-tut, sanoin minä ja en maksanut tätä maksua. Lähettelin sähköpostia sinne ja tänne ja ilmoitin, että minähän en tätä muuten maksa koska en sitä tarvitse. Hävisin taistelun tuulimyllyille ja vastaus oli ykskantaan, että maksu on maksettava. Nielin tämän katkeran kalkin ja maksoin maksun, yhteensä siis 270€. Lukukausi alkoi virallisesti eilen, ja menin sitten yliopistolle leimaamaan matkakortti-opiskelijakorttiani, jotta pääsen taas matkustamaan julkisilla. No se leimauskone ei tietenkään toimi. Opiskelijakorttitoimisto (tälle on oma toimisto, voi tsiisus…) on auki vain kerran viikossa minun kampuksellani. Kävin vielä illalla uudelleen kokeilemassa tuolla koneella, ja ylläripylläri ei toimi vieläkään. Tänään menen sitten sinne saakelin korttitoimistoon joka jumalan armosta on kolme tuntia keskiviikkoisin auki. Tähän mennessä olen jo käynyt kerran junalla kaupungissa omalla kustannuksellani, vaikka olen maksanut matkakortinkin, se vain ei vielä toimi. Opiskelijakorttitoimistossa minulle informoidaan, että pääkampuksen opiskelijatoimistolla on minulle jotain asiaa, ja siksi korttini on väliaikaisesti jäädytetty. MITÄ HELKKARIA. Kukaan ei ole sitten vaivautunut minulle ilmoittamaan tästä asiasta?! Olisiko voinut laittaa vaikka sähköpostia että btw, ei kannata tuhlata aikaasi käymällä kampuksella kolme kertaa vaan ota meihin yhteyttä, niin korjataan asia?

Laitoin sitten sähköpostia pääkampukselle, koska en halua TAAS maksaa 6€ junalipusta, joka minulla oikeastaan on jo taskussa maksettuna mutta se ei vieläkään vaan toimi. Paluuviestinä tulee ilmoitus, että asiasi käsittely kestää muutamasta päivästä muutamaan viikkoon. Onneksi muuten on yliopistoihin hakuaikakin vielä nyt menossa, niin tuonne opiskelijatoimistoon ei varmaan tule kuin miljoona sähköpostia päivässä. Puhelinpalveluhan ei tietenkään ole nyt käytössä juuri tämän em. ruuhka-ajan takia, koska eihän kyselyruuhkaa kannata purkaa ainakaan vastaamalla puhelimeen…

Nyt sitten odotan, että mitähän herkkua minulle sieltä toimistosta tarjotaan selitykseksi, miksi korttini ei toimi. Varmaan valitukseni aiemmin matkakortin tarpeettomuudesta laittoi minut jollekin mustalle listalle ja älä vastaa tähän-puhelinluetteloon.

Kun olen raivonnut tästä jo puoli päivää, niin olen toki ymmärtänyt, että hienoa kun minun suurin murheeni on tätä luokkaa. Silti välillä täällä Saksassa ollaan kyllä jossain hemmetin kivikaudella, tässäkään touhussa ei ole järjen hiventä.

Saksa on paska maa.

-Marianna

3 kommenttia artikkeliin ”Koulunkäyntiä kaukana Strömsöstä

    • Joo pää on jo jäähtynyt kyllä :D Selityksenä kaikkeen tähän oli se että se opiskelijatoimisto tarvi kansainvälisestä toimistosta varmistuksen että mä jatkan toiselle lukukaudelle. Sieltä oli lähetetty asiasta sekä nimilista kaikista opiskelijoista (mun nimi myös) ja vielä erikseen mua koskeva sähköposti. Mutta MOLEMMAT oli mennyt ”hukkaan”. Kun soitin sinne opiskelijatoimistoon valmiina haastamaan ne oikeuteen niin sitten ne spostit hupsheijaa löytyi. Matkakortti on nyt ladattu jo ja rauha maassa taas :D

      Tykkää

  1. Paluuviite: Viimeinen vapaa viikonloppu… |

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s