Vanha vaihtari

Olen pariinkin otteeseen maininnut, kuinka tunnen itseni vähän vanhaksi muiden vaihto-opiskelijoiden keskellä. Näen jo sieluni silmin, kuinka siellä ruudun toisella puolella yli 35-vuotiaat pyörittelevät silmiään, kun minä kerron vanhuuden tuntemuksista, mutta senkun pyörittelette. Lukukausi on kokeita lukuunottamatta paketissa, joten siksikin nyt tuntuu sopivalta hetkeltä vähän pohtia tätä asiaa.

Kun lukukausi alkoi, niin meillä vaihtareilla oli jonkun verran tutustumistilaisuuksia ym. juttuja, joissa saimme tavata toisia opiskelijoita ja myös kierrellä Hampuria yhdessä. Halusin tietenkin tavata muita ja osallistuinkin lähes joka juttuun joka järjestettiin. Jotkut ihmiset ovat tässä matkan varrella tulleet tutummiksi kuin toiset. Nyt valtaosa on lähdössä pois, kun talvilukukausi loppuu ja melkein kukaan ei jää kesälukukaudeksi kuten minä. Olen itse tosi tyytyväinen tähän valintaan, koska opintojen kannalta tässä tavassa on enemmän järkeä. Lisäksi kun lukukausi loppuu tällä lailla vähän hassusti helmikuussa, niin olisi ollut vaikeaa jollei mahdotonta jatkaa kevätlukukaudella Tampereen yliopistossa, ja lisäksi ainakin meillä terveystieteissä tosi moni kurssi jatkuu lukukausien yli, joten olisin jäänyt vähän hassuun rakoon. Töihin olisin toki voinut mennä, mutta näillä mennään ja hyvin meneekin. ;)

12004691_10153553693935688_78984648639425892_n

11217963_10153553694475688_1603188546427077762_n

11950245_10153553693530688_736252373996793871_o

Noissa vaihtaritilaisuuksissa oli jään rikkomiseksi kaikenmoisia leikkejä ja pelejä aika paljon. Olen ollut partiossa 20 vuotta joten leikkiminen aikuisiällä ei ole minulle mikään ongelma, ja sille nyt ei voi mitään että ne oikeasti ovat aika hyviä ice-breakereita. Ehkä semisti oli välillä vaivaantunut olo, mutta hei, eivät nämä ihmiset minua kuitenkaan kovin hyvin tunne joten väliäkö tuolla :D Joissakin jutuissa piti mennä esim. seisomaan ikäjärjestykseen, ja minä olin oman saapumiseräni toisiksi vanhin koko 120 henkilön porukasta. Karkeasti arvioiden veikkaan, että vaihtareiden keski-ikä on jossain 22-23 tienoilla. Esim. kaverini Marissa on 21-vuotias, eli olen häntä 7 vuotta vanhempi. Ja voin kertoa niille silmien pyörittelijöille, että seitsemän vuotta tässä kohtaa on PALJON.

En nyt tietenkään voi vedota joissain asioissa vain ikääni, koska persoonallisuus vaikuttaa ihan yhtä paljon mielenkiinnon kohteisiin. Mutta minua nyt ei esimerkiksi kiinnosta käydä bileissä joka viikko kolmea kertaa tai oikeastaan juuri ollenkaan. Olen bilettänyt nuorempana omalla mittarillani ihan sopivasti, enkä kauheasti kaipaa yökerhoihin. Toki joskus tekee mieli lähteä, toisinaan tanssijalka vipattaa niin ettei meinaa housuissa pysyä. Mutta kun alan ajatella kuinka vaivalloista on alkaa tälläytyä, lähteä kaupunkiin, bailata, menee rahaa, tulee hirveä annos sokeria siiderin juonnista, sitten ryömii junaan, maksaa taksin kotiin, hiukset haisevat tupakalta ja jos kohmelon muuten onnistuu pääosin välttämään niin sitten vähintään väsyttää niin hirveästi, ettei seuraavana päivänä saa mitään aikaiseksi. Se kirjan lukeminen sohvalla alkaa oikeasti kuulostaa ihan järkyttävän hyvältä vaihtoehdolta. Hurjaksi ilta menee, jos katsomme mieheni kanssa leffan, syömme sipsejä ja korkkaan siiderin kotona. Wuhuu!

12621959_945962762155703_3332848643377146004_o

Erityisesti vaihtariporukan menoja seuratessa tunnen itseni joskus ihan tossuksi vanhaksi mummoksi. En ole heille kateellinen, en haluaisi enää tässä lähellä kolmenkympin ikää hillua halloweenina kissapuvussa kaupungilla, mutta veikkaan että heidän silmissään olen totaalinen tylsis. Täytyy vain todeta että erityisesti kauempaa tulleet erasmuslaiset todellakin ottavat ilon irti Saksan halvasta kaljasta ja kuluttavat Reeperbahnin katuja niin, että sinne painuu varmaan kohta Erasmus-ura. Uskon että he kaikki elävät uskomattoman hienon seikkailun aikaa, ja niin minäkin, mutta vähän eri tavalla :) Olen nauttinut tästä kaupungista suuresti ja nyt kun puoliväli täälläolosta on ihan käsillä, niin en voi olla kuin iloinen, että valitsin Hampurin. Aion vaihtoni lopuksi tehdä täällä olosta vielä vähän syvempää analyysia, mutta se saa odottaa kesään. Siihen asti olen jatkan tyytyväisenä mummoiluani ja odotan innolla, mitä huikeaa kesälukukausi vielä tuo eteen!

-Marianna

2 kommenttia artikkeliin ”Vanha vaihtari

  1. Äläs sano, todellisuus voi olla ihan päinvastoin :) Mä olin aikanaan Erasmus-vaihdossa just sellaisena baila baila -kaksvitosena. Joukossamme oli nelikymppinen nainen, joka oli tehnyt jo huikean uran bisnespuolella ja oli nyt taideopiskelija. Vaikka hän ei kanssamme juuri juhlinut ja kävi vain satunnaisissa yhteisjutuissa, niin kaikki arvostimme häntä suuresti ja mietimme, että vitsi mikä mimmi, nelikymppisenä rohkeni lähteä Erasmus-vaihtoon.

    Tykkää

    • Jaa-a, en tiedä sitten kuinka suuresti viisi vuotta vanhemmat ihailevat minun rohkeuttani ;) Mutta tämä sinun kertomasi tapaus kyllä ihan oikeasti oli jo vanha vaihtari! :D Ja enhän minäkään oikeasti yhtään tiedä, mitä muut minusta ajattelevat. Eikä sillä oikeastaan ole mitään väliäkään :)

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s