”Niin mitä sä opiskelet?!”

Tätä minulta kysytään usein. Että mitä opiskelen. Kysyminen ei minua haittaa, päinvastoin juttelen mielelläni opiskeluista. Koska minulta aika moni myös kyselee, että millaista se opiskelu täällä Saksassa on, niin ajattelin omistaa sille ihan oman, pienen postauksen! Aion siis kertoa siitä, millaisia kursseja ja minkälaisia sisältöjä tuolla HAW:ssa oikein luen. Valmistuin siis viime keväänä terveystieteen kandidaatiksi ja täällä Hampurissa aloitin maisteriopintoni samaan aikaan, kun paikalliset opiskelijatkin menivät ekoille maisterikursseilleen. En siis tullut keskelle mitään opintokokonaisuutta, mikä onkin todella hyvä koska tulin tänne ihan tosissani opiskelut mielessäni enkä vain hengailemaan ja bailaamaan (kuten aika moni Erasmus-opiskelija tulee…;) Suomessa en ollut tehnyt vielä yhtäkään maisterikurssia, kuten aika monet minun kanssani aloittaneista jo keväällä tekivät. En halunnut alkaa söhläämään liikaa koska tiesin tulevani vaihtoon syksyllä ja aloittavani täällä ihan alusta. Toinen syy oli se, että olin täysipäiväisesti töissä enkä voinut tai halunnut vähentää työtuntejani opiskelun takia.

IMG_20160107_151114

Mennäänpä sitten niihin sisältöihin. Kuten olen jo aiemmin kertonut, niin täällä HAW:ssa opetus on laadukasta ja mielenkiintoista. Kurssit ovat vaativia, töitä saa tehdä jos haluaa saada hyvän numeron. Kaikki opetus on englanniksi ja kyseessä on siis Master of Health Sciences- ohjelma, joka on englanninkielinen kaikille opiskelijoille. Porukasta noin 2/3 on saksalaisia ja he ovat sitten vain syystä tai toisesta valinneet tulla vieraskieliseen ohjelmaan.

Lukukausia on vuodessa kaksi, talvi- ja kesälukukausi. Lukukaudet eli semesterit sijoittuvat siten että talvilukukausi alkaa syyskuun lopussa ja kestää tammikuun loppuun. Sitten on kuukauden loma eli semester holiday, jonka jälkeen maaliskuun alussa alkaa kesälukukausi, joka päättyy heinäkuun alussa. Minulla on siis tällä tietoa viimeisiä tenttejä vielä heinäkuussa, vähän erilainen jako kuin Suomessa on tottunut! Täällä HAW:ssa viikottaisen lukujärjestyksen rakenne on niin monimutkainen että en ala edes selittää sitä nyt, mutta kaikki kurssimme ovat periaatteessa 5 opintopisteen kokonaisuuksia eli blokkeja. Joka blokki on vielä jaettu kahteen eri sisältöalueeseen, jotka eivät välttämättä liity toisiinsa mitenkään… Ja kursseja on mm. seuraavia:

Concepts and Dimensions of Health Sciences and Statistical Data Analysis

Terveystieteen käsitteet ja ulottuvuudet ja tilastollinen tietojen analysointi. Ensimmäinen puolisko on siis terveystieteen ”peruskiviä”, tämä on aika pitkältä kandimateriaalia mutta tämä kurssi oli meillä nyt syksyllä ensimmäisenä ja toimi johdatuksena opiskeluun. Tilastollinen analyysi taas pitää sisällään terveystieteen alalla käytössä olevan SPSS-tilasto- ohjelman käyttöä ja sovellusta (muistuttaa ehkä etäisestä Exceliä mutta paljon monimutkaisempi), tällä kertaa analysoimme ison aineiston, joka oli kerätty Saksassa valtakunnanlaajuisella GEDA-kyselyllä. Valitsimme mielenkiintomme mukaan aiheen, analysoimme aineiston SPSS:ää käyttäen, kokosimme siitä tutkielman tilasto-opettajalle ja lisäksi vielä tutkimusartikkelin posterimuodossa, jonka esittelemme opiskelijaseminaarissa perjantaina. Tämä kurssi on minulle aika pitkälti kertausta, koska olen käynyt tilastotieteen perusteet sekä AMK:ssa että yliopistossa.

Global Health and Health Economics

Globaali terveys ja terveystaloustiede. Globaali terveys-kurssilla olemme opiskelleet maailmanlaajuisia terveysongelmia (esim. pandemioita sekä ei-tarttuvia tauteja), miten niitä seurataan, tilastoidaan ja taklataan sekä millaisia erilaisia lähestymistapoja ja tahoja on olemassa kyseisten ongelmien ratkaisemiseksi. Maailman terveysjärjestö WHO:n sekä Yhdistyneiden Kansakuntien YK:n toimintaa on käyty läpi sekä tutustuttu heidän erilaisiin tutkimusprojekteihinsa. Lisäksi erilaiset globaalin terveyden vertailukelpoiset mittarit ja niiden käyttö kuuluvat tähän, kuten miten voidaan verrata elinajanodotetta ja sairauden vuoksi menetettyjen elinvuosien määrää apuna maailmanlaajuisen terveyden parantamisessa. Eri maiden väliset terveyserot ja mitkä maat ovat missäkin terveyden aspektissa korkealla, mitkä matalalla, liittyvät tähän kurssiin myös. By the way, Suomi on aina lähes kaikessa ihan kärkikastia!

Terveystaloustiede on minulle aika heikkoa aluetta, koska olemme täällä jo maisterikurssilla, ja opettajan ja kurssin oletus on että jokaisella olisi terveystaloustieteen tai ylipäätään taloustieteen peruskurssi käytynä. No minulla kun ei ole niin tämä kurssi tuottaa minulle aikamoisia vaikeuksia. Aihe sinänsä on ihan kiinnostava ja tärkeä, erityisesti jos aikoo ikinä työskennellä julkisella sektorilla niin talous tulee eteen joka ikisessä asiassa. Kurssillä käsitellään mm. eri maiden erilaisia terveydenhuollon rahoituskanavia, mikä malli olisi optimaalisin (verovaroin katettu, potilasmaksuilla katettu, valtionavulla katettu…), miten ihmisten terveys on sidoksissa käytettävissä oleviin resursseihin, miten rahoituksen luonne vaikuttaa palveluihin hakeutumiseen ja mitä tästä sitten seuraa, millaisia eri asioita eri maissa terveydenhuolto tarjoaa ja kuinka pitkälle rahan lisääminen tuottaa lisää terveyttä.

IMG_20151218_145050

Infectious and Non-communicable Diseases Epidemiology

Tartuntatautien ja ei-tarttuvien tautien epidemiologia (=tautien synty, levinneisyys, tarttuvuus jne). Tämä kurssi on minulle ehkä tällä hetkellä kaikkein mielenkiintoisin, koska yksi iso ammatillinen mielenkiinnon kohde minulla on tarttuvien tautien ehkäisyssä. Ei siis enää yksilötasolla vaan väestötasolla. Olisi hienoa päästä joskus mukaan vaikka malariatutkimuksen tekoon tai pandemian ehkäisystrategian suunnitteluun. Mutta katsotaan sitä sitten joskus viiden vuoden päästä ;) Tarttuvien tautien blokissa olemme ensin tutustuneet syvemmin globaaleja ja kansallisia terveysongelmia aiheuttaviin tauteihin kuten malariaan, ebolaan, salmonellaan, HIV:een ja influenssaan. Sitten olemme tutkineet niiden levinneisyyttä ja sen syitä ja seurauksia, tutustuneet seurantajärjestelmiin ja rekistereihin ja tehneet tapaustutkimuksia esim. trikinelloosista, joka on eläimissä leviävä loistauti. Todella mielenkiintoinen kurssi ja tähän haluaisin mielelläni perehtyä enemmänkin, kunhan palaan Tampereen yliopistoon.

Ei-tarttuvien tautien puoli tästä kurssiblokista on huomattavasti tylsempi, olemme lähinnä istuneet tietokoneella tehden erilaisia teoreettisia malleja tautien leviämisestä, niiden trendien ennustamisesta ja esim. tautiriskin laskemisesta tietylle väestölle. Tärkeitä juttuja mutta opettaja on melko kuiva ja tämä kurssi vaatii todella pitkälle vietyä SPSS-osaamista, jota minulla ei kyllä ihan vielä ole. Tämän kanssa siis vielä vähän takeltelen, mutta katsotaan kuinka tentissä käy…

Tästä postauksesta tulisi kilometrin pituinen jos jatkaisin vielä, mutta toivottavasti tämä valotti opiskelujani niille joita aihe kiinnostaa :) Miltä teistä kuulostaa, oliko yhtään sitä mitä kuvittelitte minun koulussa tekevän? :D Ja p.s. postauksen kuvat ovat koulukampukseltani Bergedorfin Ulmenlietiltä.

-Marianna

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ””Niin mitä sä opiskelet?!”

    • Tähän sopii erinomaisesti sitaatti, joka on ilmeisesti, joskin epävarmasti, Sokrateen lausuma: ”mitä enemmän tiedän, sitä enemmän tiedän mitä en tiedä”. Kyllähän sitä aika monesta asiasta voi olla hyvinkin tietämätön, jos ei itse ole siinä sisällä. En minäkään kovin tarkasti pystyisi kuvailemaan toisten ihmisten töitä tai opiskeluja, vaikka periaatteessa tietäisinkin, mitä he tekevät. Oppia ikä kaikki ;)

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s