Maisteriopiskelut HAW:ssa

Kaikki joiden kanssa juttelen, kysyvät aina kuinka opiskelut sujuvat, joten minäpä kerron pientä päivitystä.

Lukukauden alussa syyskuussa oli tosi rauhallista melkein kolme-neljä viikkoa, ehdin jo tottua kaksipäiväisiin kouluviikkoihin ja pitkään nukkumiseen. No pian sen jälkeen alkoikin luulot pois-vaihe, joka on jatkunut tähän saakka eikä loppua näy. Minulla on talvilukukaudelle (täällä ei ole syys- ja kevätlukukautta vaan talvi- ja kesälukukausi) valittuna 30 opintopistettä ja se pitää sisällään viisi kurssia á 6 op. Kurssit loppuvat tammi-helmikuun vaihteessa, jolloin päättyy myös talvilukukausi ja alkaa talviloma, joka kestää minulla oikeastaan koko helmikuun! Jos siis joku hinkuu tulla minua moikkaamaan tänne Hampuriin, niin helmikuu on aivan loistava valinta sillä en ole lainkaan koulussa. :)

Kurssit päättyvät siis lukukauden loppuun ja toistaiseksi vain kahdesta kurssista on tulossa tentti. Muut arvioidaan esseiden ja esitelmien perusteella, joita saakin vääntää hiki hatussa koko ajan. Lisäksi nämä kuuden op:n kurssit on jaettu jokainen aina kahteen blokkiin, joita opettavat eri opettajat ja sisällöt ovat eri. Valaisen asiaa hieman: minulla on esimerkiksi nyt menossa 6 op:n kurssi Infectious and non-communicable diseases epidemiology- kurssi, joka suomeksi on jotakuinkin tarttuvat ja ei-tarttuvat taudit ja niiden epidemiologia (synty, syyt, tarttuvuus jne). Tämä kurssi on jaettu kahteen osaan eli blokkiin, a) tarttuvat taudit ja niiden epidemiologia sekä b) ei-tarttuvat taudit ja niiden epidemiologia. Molempia osioita opettaa oma opettaja ja blokit ovat melko itsenäisiä. Tällä kurssilla aiheet ovat vielä aika lähellä toisiaan, eräs toinen kurssi on terveystalous ja globaali terveys, siinä aiheet ovatkin jo hyvin erilaisia. Sanomattakin lienee selvää että joka blokista on oma essee/tentti/tutkielma. Deadlinet ovat kaikki joulu-tammikuussa, yritän kovasti saada ainakin suurimman osan tehtyä ennen joululomaa.

IMG_5050

Koulupäivät ovat 5-8- tuntisia, siihen päälle ryhmätyöt ja kotona tehtävä duuni. Olemme nytkin neljän hengen ryhmässä viikon varoitusajalla kasanneet esitelmää sosiaalisen ympäristön vaikutuksesta teini-ikäisten alkoholinkäyttöön, huh että tahtoi tulla kiire. Tällä menneellä viikolla olen lähtenyt kouluun yhdeksän jäljestä ja palannut kotiin seitsemän maissa illalla. Eilen lauantaina pidin täysin rokulipäivän opiskelusta enkä koskenutkaan mihinkään materiaaleihin. Teki kyllä tosi hyvää, välillä pää on ihan sumea kun joka vapaa hetki pitäisi käyttää jonkun tutkimusartikkelin tai kirjan lukemiseen.

Varsinaisen kurssimateriaalin lisäksi olen lainannut muutamia kirjoja taustalukemistoksi. Instagramissa postaamani Death in Hamburg – Society and politics in cholera years kertoo Hampurin historiasta 1700-luvulta 1900-luvulle keskittyen kansanterveyden ja hygienian kehitykseen erityisesti suuren koleraepidemian aikana. Kirja on muutenkin todella mielenkiintoinen, oppii samalla tästä kaupungistakin monenmoista. Terveystaloustieteen kurssia varten lainasin kanditason kirjan Understanding health services jota opettaja suositteli, jos ei ole mitään talouskurssia taustalla. Lisäksi samaan kirjasarjaan kuuluva Introduction to health economics löytyy nyt pöydänkulmalta. Jos yhtään terveysala kiinnostaa niin kaikkia näitä kolmea voin lämpimästi suositella ;) Maisterikurssit täällä ovat selvästi vaativampia kuin kandiopinnot Tampereen yliopistossa, ja niin tietysti kuuluukin. Huomaan vain monesti vielä itse ajattelevani turhan ”kandisti”, mutta pyrin koko ajan maisterimpaan ajatteluun, hah hah ;)

IMG_5054

Viimeisen kahden viikon aikana eniten on työllistänyt tuo mainitsemani ryhmätyö nuorten alkoholinkäytöstä. Sitä blokkia varten meille lennätettiin kaksi professoria Australiasta asti opettamaan ryhmäämme. Kysyin heistä toiselta, että tulitteko todella tänne toiselle puolelle maapalloa vain meidän ryhmämme takia, ja hän vastasi että kyllä. Ei voi kuin hattua nostaa ja kunnioittavasti kuunnella tunnilla, jos joku todella on nähnyt sen vaivan että lentää 27 tuntia siksi, että pääsee kertomaan meille terveyden eri selitysmalleista.

Täällä Hampurissa olen tajunnut monia asioita opiskelemastani alasta. Olen pomminvarma siitä, että en halua enkä aio enää jatkaa Tampereelle palattuani hoitotieteessä vaan anon vaihtoa kansanterveystieteeseen. Näin kandivaiheen ollessa takanapäin olen itse asiassa melko vakuuttunut siitä, että hoitotiede suuhygienistille ei ole muutenkaan paras vaihtoehto, ei sisältöjen eikä työllistymisenkään kannalta. Sairaanhoitajille ja terkkareille opinnoista on enemmän hyötyä ja heidän on helpompi soveltaa uutta opiskeluaan tulevaan työhön. Tähän vaikuttaa mm. se että minulla sairaalakokemus on aivan olematonta (yksi harjoittelu) ja minunkin hoitotiede-ryhmästäni moni tulee työllistymään TAYSiin. Mutta eipä hätiä mitiä, uskon pääseväni kansanterveystieteeseen ja ihan hyvät kandiopinnot minulla silti on taustalla. Lähinnä ehkä hoitotieteen omat aineopinnot eivät olleet minulle niin passeleita mitä kansanterveystieteessä ovat (olen tosin lukenut kansanterveystieteen perusopinnot aikanaan avoimessa).

IMG_5058

Tunnen kuitenkin tämän terveystieteen alan todella omakseni ja olen tosi iloinen, että päätin lähteä jatko-opiskelemaan. Pää saa haastetta, saa kehittää itseään ja tavoitella ammatillisia unelmiaan (vaikken ihan vielä tiedä tarkkaan, mitä ne ovat…) Lisäksi tietysti ilmeinen hyöty on se, että olen nyt täällä Hampurissa, tämä reissu olisi ilman opiskelua jäänyt toteutumatta. Olen myös supertyytyväinen, että olen onnistunut yhdistämään työt ja opiskelun näin hyvin. Vähän olen kyllä ajatellut, että Suomeen palatessa voisi taas olla vuoden töissä ja pitää opiskelusta välivuoden. Saisi kerättyä rahaa tällä reissulla hupenevaan kassaan ja työnantajakin olisi tyytyväinen :)

Tämän postauksen kuvat eivät muuten ole lavastettuja muuten kuin poseerauksen osalta, tuossa klaffipöydällä on työpisteeni jossa nenä kiinni läppärissä naputtelen monet illat koulujuttuja. Realismista kertoo myös se, että jalassani ei ole sukkahousujen lisäksi kunnon päällyshousuja… Kuvista näkyy myös vähän asuntoamme ja kuuluisaa kokolattiamattoa :D

-Marianna

Mainokset

5 kommenttia artikkeliin ”Maisteriopiskelut HAW:ssa

  1. Aloittelin syyskuussa tosiaan hoitotieteen opettajaopinnot ja huomasin itsekkin suuhygienistinä, että on vähän takkuista koko hoitotiede itselle ja mitetiskelin jo hyvän aikaa, että mistä se oikein johtuu. No hyvä kuitenkin tietää, että aatoksissain en ole ainoa :) Nyt on edessä pulma, kun halu opiskella opettajaksi ei ole kadonnut minnekään eli pääaine edelleen se hoitotiede, mutta olisikohan jotain järkeä opiskella tuota kansanterveystiedettä. Mutta pikäsilmäilyllä sitä ei taida Oulussa olla saatavillakaan :(

    Tykkää

    • Juu muistinkin sinut jo nimimerkin perusteella! :) Minulla oli myös aika lailla alusta saakka ihan sama tunne. Nyt olen jo kandinkin tehnyt mutta silti minulle valkeni vasta nyt kunnolla, että se oli nimenomaan hoitotiede itsessään mikä tökki. Toisaalta ongelma tuli ainakin minusta ennemmin esiin HT:n aineopinnoissa, perus-, metodi- ja sivuaineopinnot ovat minulla olleet tosi hyviä,koska ovat meillä pitkälti samoja kuin ktt:ssa ja muissa ohjelmissa. Erityisesti, koska Tampereen yliopistossa on vapaa sivuaineoikeus, on helppo rakentaa tutkintonsa haluamakseen. Haluaisitko siis shg/hh-opettajaksi vai hoitotieteen opettajaksi?

      Tykkää

      • Mielessä on shg / hh opettajuus. Olen myös miettinyt noita terveystiedon opintoja 60 op. Nyt pitäisi olla kristallipallo josta saisi kuvan siitä, miten kannattaisi koulutus rakentaa tulevaisuutta varten ja erottautua niistä muista hakijoista positiivisesti. Kuulostaa älyttömältä laskelmoinnilta, mutta itsellä vakaa usko sen tarpeellisuuteen. Olen myös innostunut siitä millaisilla teknologisilla opetusmenetelmiä voisi hyödyntää amk opetuksessa. Minusta se tällä hetkellä on hieman vanhanaikaista ja jäljessä tässä asiassa.

        Tykkää

      • Ei tuo minusta ole ollenkaan älytöntä! Tuollaisia ajatuksia minäkin ja moni muukin pyörittelee, onhan siinä järkeä että miettii kursseja ja työllistymistä silloin kun on vielä koulussa ja pystyy vaikuttamaan asiaan, eikä sitten jälkeenpäin että olisi pitänyt lukea sitä ja tätä… Minulle ainakin asiaa vaikeuttaa vielä se, että minulla ei oikein ole mitään käsitystä siitä, millaiset työmarkkinat tällä koulutuksella on. Siksikin yritän tehdä tutkinnostani aika monipuolisen.

        Tampereella HT:ssa valitaan myös kasvatustiede opettajille /hallintotiede hallintoon suuntautuville. Aloitin ensin kasv. 8 op mutta vihdoin sitten hallintoon, josta tein appron. Nyt kun aloin miettiä terveystiedon opettajuutta, pitäisi mennä takaisin tekemään loput kasvatustieteet… Joten kristallipalloa täälläkin kaivattaisiin :D Eikä asiaa helpota sekään, että mieli muuttuu monesti vuosien mittaan.

        Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s