Etelä-Ruotsi ja Kööpenhamina

Huoh, nyt on Saksan-matkan ensimmäinen etappi saavutettu, kirjoittelen tätä hotellihuoneesta Kööpenhaminasta. Ajomatkamme halki Etelä-Ruotsin ja Tanskan on sujunut tähän mennessä vallan erinomaisesti, hiukan on takapuoli puuduksissa ja huoltoasemaöverit jo tulleet täyteen, mutta muuten kaikki on mennyt hyvin :) Lähdime siis eilen matkaan Turun satamasta. En ollut koskaan ennen mennyt autolla laivaan ja kyllä pitää oikein erikseen sanoa, että se oli todella kätevää ja sujuvaa. En sinänsä ajatellut sen olevan mitenkään vaikeaa, mutta olin varautunut pidempiin jonoihin ja odotteluihin. Olimme Turun satamassa puolitoista tuntia ennen laivan lähtöä (suositus oli tunti), koska lähdimme Tampereelta ajoissa ja kävimme syömässä Turun keskustassa. Poikkesimme itse asiassa entisen kotitaloni rappusilla ja kurkin ovi-ikkunasta rappuun, jossa sijaitsevassa asunnossa asuin koko opiskeluajan. Olihan se hassua ja aika nostalgista, kävimme myös syömässä tien toisella puolella kiinalaisessa ravintolassa, josta usein hain itselleni ruokaa. Kuinka sitä onkaan välillä niin kiinni vanhoissa tavoissa! :D

Tosiaan siis satamassa kaikki meni mallikkaasta ja pääsimme laivaan nopeasti. Matkasimme Baltic Princessillä joka on, noh, ihan normi ruotsinlaiva. Hytti oli hiukan nuhjuinen ja nukuin todella, todella huonosti pääosin johtuen surkeasta tyynystä. Tänään sitten mieheni saikin välillä ajella ”yksikseen” minun nuokkuessa autossa kuola poskella noin neljän tunnin yöunien jälkeen.

sadd

Ruotsi oli kyllä hiukan ruosteessa pitkän käyttämättömyyden jälkeen, mutta kuten näette niin sain huoltiksella nenäni eteen kahvia ja leipää. Mitäpä muuta sitä nainen aamuseitsemältä tarvitseekaan. Kuten mainitsinkin niin huoltoasemilla tuli poikkeiltua ihan kyllästymiseen asti, pidimme pienen paussin aina parin tunnin välein. Matkamme kulki siis koko ajan E4-valtatietä pitkin. Tie on todella hyväkuntoinen, nopeudet sujuvat (90-120 km/h) ja erityistä ruuhkaa ei näkynyt. Samaa meininkiä kuin kolmostiellä Suomessa. Vähän tylsät maisemat olivat pitkin tienvartta, peltoa, metsää eikä juuri kaupunkeja. Silmiinpistävin ero oli se että Burger Kingejä ja mäkkäreitä oli ihan varmaan 10 kilometrin välein, sen sijaan yhtä ainutta automarkettia emme nähneet. Missä ihmiset oikein käyvät kaupassa?! Vai ovatko kaikki kaupat sitten lähempänä taajamia, mene ja tiedä… Pientä vaihtelua maisemaan toi todella kaunis Vättern eli Jönköpingin luona sijaitseva toinen Ruotsin suurista järvistä. Ilma oli kuin morsian ja kaupunki ja järvi kivaa katseltavaa.

Kilometrejä alkoi kotipihasta lähtien kertyä lähemmäs 900 kun saavuimme vihdoin Tanskan rajalle Juutinrauman sillalle. Siltamaksu oli törkeä 47€ joka kyllä sitten maksettiin varsin näppärästi luottokortilla suoraan pömpelin seinään. Jonoa ei ollut eikä ketään kiinnostanut meidän jouset pohjaan asti pakattu automme lasti. Kyllä se vaan EU:ssa on kätevää… Silta oli pitkä ja hieno, mutta kyllä se wow-elämys kuitenkin jäi saamatta. Oli toki odotettavissa että ei sieltä paljoa reunan yli kurkita, kokemus ajon kannalta oli siis samantapainen kuin Korpilahdella sillan yli ajaessa.. ;) Meri on kyllä sisämaan kravulle aina kaunista katseltavaa ja tuulivoimaloiden määrä on täällä aikamoinen. Täällä sitä taas ajattelee että mikä ihme on kun Suomessa saadaan tappelu aikaan parista-kolmesta voimalasta, kun täällä Tanskan rannikolla niitä näkyy yhdellä silmäyksellä viisikymmentä.

Juutinrauman silta

Köpikseen saapuessamme juutuimme ekan kerran oikein kunnolla ruuhkaan. Olimme paikallisella kehä kolmosella hieman ennen neljää näin perjantaina ja ruuhkat olivat kyllä sen mukaiset… Köröötimme sitten puolitoista tuntia kaupungin pohjoispuolelle, jossa hotellimme sijaitsee. Emme jaksaneet enää millään lähteä tänään keskustaan vaan tyydyimme söpön Lyngbyn kylän tarjontaan. Tämä pikku kylänenkin on kerrassaan valloittavan kaunis, nyt ymmärrän jo heti miksi ihmiset pitävät Köpistä niin ihanana. Ja todeksi osoittautui myös yhden kaverini tokaisu: täällä kaikki puhuvat täydellistä englantia. Joka ikinen ihminen, jolle tänään puhuimme, äänsi ja puhui englantia aivan superhyvin. Propsit tästä tanskalaisille, muutenkin ihmiset näyttävät fiksuilta ja hyvinvoivilta. Kävimme paikallisessa pubissa/ravintolassa syömässä maukasta kotiruokaa ja mahat saimme näillä annoksilla supertäyteen:

Ljyngby

Kööpenhamina

Ilmeeni oli vähän epäuskoinen, kun legioonalle tarkoitettu pyttipannu kannettiin eteeni.

Tämän yhden illan käppäilyn perusteella Lyngby on ainakin supersöpö, saapi nähdä jääkö Köpiksen keskusta meiltä kuitenkin tällä reissulla näkemättä. Nyt ainakin nämä hotellin sängyt tuntuvat niin kutsuvilta, että uskoisin unen tulevan ihan eri lailla kuin edellisyönä laivalla. Siispä hyvät yöt ja palailen mahdollisimman pian Hampurista! :)

-Marianna

2 kommenttia artikkeliin ”Etelä-Ruotsi ja Kööpenhamina

• Hotellissa oli illalla aikaa kun oli niin väsy ettei jaksanut lähtee enää mihinkään :D Ja kiitos! Ostin sen jo tossa kesällä Nahkapaikasta, mun on pitänyt sitä ihan erikseenkin täällä blogissa esitellä mut en oo vie saanu aikaseks ;)