Tokio: ensikosketus Shinjukuun

Ensimmäinen päivä Tokiossa alkaa olla lopuillaan. Saavuimme siis Naritan lentokentälle Japanin aikaa tiistaiaamuna, noin 12 tuntia Tampereelta starttaamisen jälkeen. Lento oli hieman myöhässä ja kesti reilun 9 tuntia. Naritasta hyppäsimme JR Express- junaan, jonka kulkua olimme selvittäneet jo etukäteen kotona. Matka kesti reilun tunnin, ja sitten olimmekin Shinjukun asemalla Tokion keskustassa.

Kuten arvella saattaa niin junat täällä näyttävät kulkevan minuutilleen aikataulussa, junan vaunut pysähtyvät laiturilla tismalleen sinne minne ilmoitettua ja junat näyttävät olevan todella siistejä. Sivumennen sanoen itse maahan tulo sen sijaan vaati melkoisen monta eri tiskin takana roikkumista, passin näyttämistä, leimaamista, sormenjälkien antamista ja huumekoiran haistelua. Olimme hetken jumissa passintarkastuksessa Naritaan saapuessa ja sinä aikana huumekoira oli käynyt kusemassa toisen rinkkamme päälle. Nice. ONNEKSI Helsinki-Vantaalla rinkat tungettiin tiukasti muovipusseihin ja saimmekin koirankusisen muovipussin kuorittua helposti rinkan päältä pois. :D

Hotellimme sijaitsee Shinjukun alueella, joka kuulemma tunnetaan ”bisnesalueena” ja täällä kuljeskeleekin paljon salarymaneja eli liikemiehiä puvut päällä. Ravintoloita on joka nurkka täynnä, samoin kahviloita ja mitä erinäisempiä ostosliikkeitä. Jouduimme lentokentältä Shinjukuun saavuttuamme odottamaan hotellin sisäänkirjautumista pari tuntia ja siinä ehdimme hiukan kieputella hotellin ympäristössä, vaikka tuossa vaiheessa 16 tuntia kotoa matkustamisen jälkeen meinasin nukahtaa Starbucksin tiskille. Lopulta pääsimme huoneeseemme ja otimme pienet jet lag- torkut.

Shinjuku

Shinjuku sijaitsee siis aivan lähellä Tokion keskustaa ja Shinjukun joukkoliikenneasema olikin kuin pieni kaupunki. Jo tämän ekan päivän aikana huomasimme, että Tokio vaikuttaa olevan oikea informaatio-ohjauksen luvattu maa. Joka puolella on ohjeita, kylttejä, karttoja ja informaatiotauluja. Tällä haavaa noin yksi kolmasosa näyttää olevan japanin lisäksi englannin kielellä. Läheskään kaikki täällä eivät näytä osaavan englantia. Tätä emme tosin odottaneetkaan, mutta kieltämättä tekee hommaa hankalaksi jos esim. junalippua ostaessa mistään kyltistä ei tajua sanaakaan ja tiskin takana solkotetaan pelkkää japania. Vaikka tämä luonnollisesti on meidän ongelmamme eikä heidän ;)

Ilmasto on täällä tänään ollut todella miellyttävä. Lämpöä oli noin 24 astetta ja vaikka aurinko paistoi, niin kostean kuumasta ei ollut tietoakaan vaan olotila vastasi ehkä Suomen hellepäivää (eli pienesti tukalaa, ainakin minulle). Kosteuden puuttuminen kuitenkin helpottaa olemista ihan hirveästi, kun vertaan säätä esimerkiksi Malesiaan jossa ulos mentäessä tuntui kuin olisi kävellyt tihkusateeseen. Erityisen saasteista täällä ei ainakaan tänään ole ollut, en nyt tiedä voiko sanoa että ilma olisi mitenkään raikasta mutta siellä täällä näkyvät maskinaamat tuskin ainakaan pakokaasulta ovat suojautuneet. Hypoteesini mukaan he yrittävät varmaan välttää tauteja ennemmin kuin saasteita.

Shinjuku Tokio

Shinjukun alue on tämän muutaman tunnin tallustelun perusteella upea, kaunis, sykkivä ja kuitenkin melko länsimainen metropolialue. Muita länsimaalaisen näköisiä olemme nähneet vain kourallisen, olemme eurooppalaisina minimaalisessa vähemmistössä ainakin kun kaduntallaajia katsoo. Minun silmääni heti tänään ensimmäisenä päivänä on pistänyt japanilaisten kauneus ja tyylikkyys. Sekä naiset että yhtä sirot miehet ovat kauniita ja todella, todella tyylikkäitä. Kukaan ei näytä kulkevan asussa, jonka olisi vain heittänyt päälleen aamulla kaapista, vaan asut, yksityiskohdat, meikit ja hiukset ovat viimeisen päälle mietittyjä. Muutaman överin lolita- tyylisen pukeutujankin jo näimme mutta ihan ihmisten arkityylikin on muodikasta ja harkittua.

Hauska yksityiskohta oli tuossa illalla kadulla kulkiessa, kun mainoksia jakanut tyttö kysyi, mistä maasta olemme. Kerrottuamme olevamme Suomesta hän alkoi hihkua ja hymyillä ja oli sen näköinen kuin joulu ja syntymäpäivä olisivat sattuneet samaan aikaan :D Kielitaidon puutteesta johtuen meille jäi hämäräksi, että mikä tämän ihastuksen suurin syy oli mutta lennolla kanssamme matkustaneiden japanilaisten ostoskassien perusteella muumit ja Marimekko ovat täällä todella kuumaa kamaa. Ehkä tämä mainostyttökin ajatteli muumeja meidät nähdessään?

Nyt alkaa jo väsy painaa, kello alkaa tulla yhdeksän illalla ja viimeisen vuorokauden aikana olemme nukkuneet vain kolme-neljä tuntia. Siispä nyt unta palloon ja huomenna kohti uusia seikkailuja! :)

-Marianna

2 kommenttia artikkeliin ”Tokio: ensikosketus Shinjukuun

1. Hei, mahtavaa että oot jo ehtinyt blogia päivittämään sieltä!!:) Tosi kiva kun olit laittanut jo kuviakin, niitä saa mun mielestä tykittää sit niin paljon kun jaksat!:D Japani on niin upea kohde, että mä ainakin katon mielelläni kuvia sieltä :)

• Ekana iltana oli sen verran väsynyt fiilis ettei ihan yöhön asti jaksanu kaupungilla riekkua, niin ehti hyvin kirjoitella :) täytyy alkaa tykitys oikein kunnolla tässä nyt, eilen vaan huuli pyöreenä tuijoteltiin niin tuli vaan kännykällä vähä kuvailtua :)