Road tripillä

Olemme mieheni kanssa kerran aiemmin tehneet ihan kunnon road tripin, mutta kun siitä on kulunut jo niin kauan aikaa niin päätimme uusia tämän mahtavan reissuidean. Ensimmäinen kesälomaviikko alkaa kääntyä loppupuolelleen, kelit ovat vielä kuitenkin ihan hyvät joten nyt alkoi olla viimeisiä aikoja tehdä tällainen keikka. Alun alkujaan idea lähti siitä, että olimme joka tapauksessa menossa kyläilemään mieheni mummon luona Itä-Suomessa ja siitä sitten keksimme että kun kotiin lähdetään niin suuntana on tuntematon. Ja niinpä teimme!

Isäni otti 80-luvulla aina tällaisia tienvarsikuvia. Samoilla mennään.

Kyläilimme siis mummon, 89-vuotias mamma ei ollut juuri viime visiitistä muuttunut. Kun välimatkaa on sen verran paljon niin näemme (valitettavasti) vain kerran vuodessa. Monesti olemme lähtenee liikkeelle isolla porukalla kuten Tallinnan reissulla teimme, mutta nyt menimme aikatauluasioiden vuoksi ihan vain kahdestaan. Yövyimme mieheni tädin luona, me olimme nähneet toisemme viimeksi tasan kymmenen vuotta sitten. Molemmat kuitenkin tunnistimme vielä toisemme! :D Olimme vain yhden yön ja kun oli pois lähdön aika niin symbolisesti heitimme tikkaa kartalle (eli katsoimme Windows Herestä), mihin menisimme. Ensin ajelimme vain päämäärättömästi ja poikkesimme mm. Heinäveden patomuseossa! :D Valamon luostarissa kävin muutama vuosi sitten ja se oli mielestäni aika tylsä paikka, joten emme menneet sinne enää tällä reissulla.

Näillä lapioilla on käsin kaivettu kanava, jota pato nyt torppaa. Miettikääpä, mikä työ...

IMG_3329  IMG_3334-001

Museoreissun jälkeen päätimme lähteä Varkauteen ja siinä matkalla sitten aloimme googlailla, että mitäs siellä Varkaudessa oikein on nähtävää. Löysimme observatorion/tähtitornin, joka sijaitsi n. 30 km Varkauden keskustan ulkopuolella. Ja sinne meni vielä lyhyempi reitti pienempää tietä pitkin, perfect!

Kun käännyimme päätieltä kohti tuota ”pienempää” tietä niin emme kyllä tienneet mihin olimme ryhtyneet. Tie vain kapeni kapenemistaan, ohitimme hylätyn juna-aseman ja suuria tukkikasoja tien varrella, mutta juurikaan muuta elämää ei tuolla matkalla näkynyt. Olimme siis sellaisilla seuduilla joita ehkä myös Jumalan selän takana oleviksi tituleerataan… Ajoimme ja ajoimme ja tie vain kapeni ja kapeni, siis todella kapeaksi, välillä automme ei meinannut mahtua tielle. Vielä yksi kurvi, ja tie alkoi muistuttaa metsäautotietä. Auton pohja kolisi kiviin ja tiellä oli ilmeisesti menty myös metsäkoneella, koska osittain tie oli vain ojaan valuvaa kuralätäkköä kivikasalla höystettyinä. Alkoipa persuksiin hiipiä ihan realistinen pelko siitä, että emme pääse täältä tieltä pois, koska auto jäisi pian kiinni johonkin. Peruuttaa ei voinut kuvitellakaan, koska tie oli kertakaikkisen surkeassa kunnossa ja niin mäkinen ja kapea että hommasta ei olisi tullut mitään. Kerran mieheni piti mennä autostakin ulos viskomaan kivikasaa ja ruohomättäitä pois tieltä, koska emme olisi päässeet niiden yli/ohi.

Halleluja amen pääsimme vihdoin tielle, joka oli edes pikkuisen parempikuntoinen, ja lisäksi observatorio lähestyi! Tulimme tienhaaraan jossa paikan opaskyltti oli, ja sen vieressä pienempi kyltti: ”tänään yksityistilaisuus”. Että silleen. Kolmen vartin ajomatka ja mahdollisesti auton öljypohja oli hajotettu turhan takia. TIlanne oli melko surkuhupaisa joten kun olimme tikahtuneet nauruumme ja lähdimme eteenpäin, niin huomasimme että noin kilometrin jälkeen tulimme vallan mainiolla asvalttitielle. Kyllä kannatti rytyyttää pitkin kivipeltoa siis… Varkaudessa kävimme vähän kylillä, söimme ravintolassa ja päätimme mennä yöksi Heinolaan. Meillä oli teltta ja makuupussit mukana ihan tarkoituksella, tosin makuualustat olimme unohtaneet kotiin (kuten kunnon partiolaisen kuuluukin).

Majoituimme Camping Heinäsaareen, jonne puhelinsoiton jälkeen pääsi joustavasti sulkemisajan jälkeenkin. Teltta-alueella ei ollut kuin yksi teltta, karavaanareita sen sijaan oli kymmenittäin. Minä tietysti partiolaisena ohjasin teltan pystytystä. Tuo kuvissa näkyvä teltta on lainassa lippukunnalta, nimi on Marmot turret 3p. Aivan loistava teltta, ei voi kuin kehua. Helppo ja nopea pystyttää ja tosi hyvät oviaukot, joita on siis molemmin puolin yksi! Ainoa miinus tulee väristä, joka houkuttelee todella runsaasti kärpäsiä ja muita pikkuöttiäisiä.

IMG_3337 IMG_3338

Heinäsaari camping osoittautui todella hyväksi leirintäalueeksi. Omat kokemukseni telttailusta ovat 98% metsässä, mutta kerran pari olen yöpynyt leirintäalueellakin. Erityisesti siistit ja laajat wc- ja suihkutilat saivat kiitosta, samoin joustava ja ystävällinen palvelu. Telttapaikka kahdelle hengelle maksoi 10€. Ei paha! Paikka oli tosi kaunis, Heinolassa järven rannalla. Miinusta tuli siitä, että moottoritie menee aivan vierestä ja melu oli läpi yön sen mukainen. Korvatulpat olisivat pelastaneet paljon. Samoin miinusta tuli siitä, että hanhenkakkaa oli koko uimaranta aivan täynnä. Ongelma oli henkilökunnalla tiedossa mutta oli se silti harmi, että emme viitsineet edes mennä veteen kun pökäleitä oli niin hirveästi.

Ensin nämä hanhet olivat NIIIIIN söpöjä, kunnes pökäleiden määrä paljastui...

Ensin nämä hanhet olivat NIIIIIN söpöjä, kunnes pökäleiden määrä paljastui…

IMG_3357 IMG_3358

Yö, jonka teltassa nukuimme, oli kyllä ehdottomasti yksi elämäni vähäunisimmista. Valehtelematta nukuin koko yönä ehkä jonkun tunnin. Makuualustat tosiaan jäivät kotiin joten nukuimme joidenkin riepujen päällä, mitä nyt auton peräkontista sattui löytymään. Kyllä paikkoja kolotti, vielä pari päivää jälkeenpäinkin! Illalla teltassa en ensin saanut unta ja kun vihdoin aloin yrittää nukkumista, niin mahassa alkoi kiertää ihan hirveästi. En oikein tiedä miksi mutta epäilen huoltoaseman ulkohanasta täytetyn vesipullon vettä (tämä oli siis vielä Varkaudessa). Luulin että oksennan, mutta sitten olo alkoi mennä ohi (?) ja pääsin jonnekin hämärän rajamaille nukkumisaikeissani. Heräilin vähän väliä ja katsoessani kelloa 3.48 tuntui, että kyllä perhana tulee vielä pitkä yö. Aamusta päin väsy vei kuitenkin voiton ja torkahtelin edes pieniksi ajoiksi, muistan nähneeni jopa unta jostain. Kyllä kuitenkin oli hyvä fiilis kun kello viimein oli seitsemän ja ”sai” nousta ylös! Kävimme pesulla ja menimme sitten vielä hetkeksi loikomaan, koska respa aukesi vasta yhdeksältä. Toinen silmä kiinni siinä lojuimme, kunnes päätimme lähteä aamiaiselle lähellä sijaitsevaan hotelliin. Telttamaksun hoitamisen jälkeen lähdimme ajelemaan kotiin kohti Tamperetta. Poissa hyvä, mutta kotona paras! Oli melkoinen road trip taas kerran :)

-Marianna

7 kommenttia artikkeliin ”Road tripillä

• Ai teilläkin on niitä! :D Ehkä se oli joku 70-80- lukujen juttu… Samoin kuin kuntaviirit, joita meiltä kotoa löytyy kasapäin. Yhdessä vaiheessa ne olivat vielä kunniapaikalla keittiön seinällä, siitä ne on thank God sentään viety pois ;)

• Porukoiden ihmissuhdeneuvo muuten on, että naimisiinmenokykyä ja -halua kannattaa testata kolme viikkoa kestävän road tripin avulla. Eli jos sen jälkeen kestää vielä toisen naamaa, niin homma on okei. :D

1. Älkääs nyt plikat vinoilko meidän kalkkisten nuoruuden reissuilla :D Ne oli mukavia reissuja siihen aikaan. Nyt on tullu niin mukavuudenhaluiseksi, että ensimmäisenä pitää varata hotelli kun johonkin lähtee. Ei puhettakaan että menis nykyään johonkin pöpelikköön telttaileen :D

• On nää nykyisetkin reissut mukavia! Me vaan eletään nyt sitä nuoruutta, joka on teillä jo kaukana takana :D Ja vaikka kuinka nuori olisi niin kyllä sitä vaan selkä on ihan mutkalla kun yhden yön nukkuu pyyhe makuualustana.