Work out and eat well

Liityn tällä postauksella siihen valtaisaan bloggaajien joukkoon, jotka kertovat omasta treenaamisestaan ja hakevat ja antavat motivaatiota kanssaihmisistään. Olen käynyt salilla nyt pari kuukautta, säännöllisen epäsäännöllisesti. Jos ajattelen että hyvä viikko minulle on kolmen salireissun viikko, niin niitä on ollut tästä menneestä kahdesta kuukaudesta ehkä 50%. Välillä on pirun kiirettä, johon sopii hyvin tämä kuva:

Haha :D No minä en kyllä Candy crushia ole pelannut koskaan, mutta myönnettäkööt että kyllä niitä tekosyitäkin vaan löytyy. Usein kuitenkin kyseessä on se, että vaikka aikaa olisi niin olen mennyt niin tuulispäänä paikasta toiseen, että kun pääsen kotiin niin menen mieluummin saunaan tai luen kirjaa kuin lähden taas suorittamaan jotain. Muutenkin olen (edes ajatuksissani) yrittänyt välillä vähän downshiftata, ei se stressi kyllä ihmiselle hyvää tee. Kuitenkin haluan, että minulla on myös hyvä olo eikä ainainen tuli pepun alla. Anyways treenaamisesta tulee kyllä todella hyvä fiilis, erityisesti kun pidän salini henkilökunnasta ja jumppien vetäjistä tosi paljon. Kun on hyvä vetäjä, tulee ylitettyä itsensä helpommin kuin yksin pakertamalla. Superlempparini on edelleen bodypump, se vain on niin minun juttuni kuin olla voi.

Kuntoilu on nyt (vai aina?) muodissa, ja nykyään tuntuu että KAIKKI käyvät salilla ja KAIKILLA on personal trainer ja KAIKKI noudattavat jotain ihmeellistä savi-rahka-pähkinä-kissankarva-lihapulla- ruokavaliota. Olen itse pikkuisen skeptinen näiden hyperruokavalioiden suhteen. Uskon ja tiedän että totta kai ruokavaliolla on valtava merkitys kuntoiluun ja erityisesti tulosten saamiseen sekä yleisesti jaksamiseen. Syömisellä on kunnon kohotukseen ja lihasten kasvattamiseen, kiinteytymiseen  (mikä kenenkin tavoite sitten on) aivan oleellinen merkitys. Sitä vain en ihan osta, että ainoa tie onneen on se, että heittää romukoppaan perusterveellisen ravitsemussuositusten mukaisen ruokavalion ja alkaa noudattaa jotain pelkästään erikoisia, kalliita ja muualta tuotuja ruoka-aineita sisältävää ruokavaliota. Näin järkevänä terveysalan ihmisenä ajattelen voivani sanoa että kyllä ravitsemussuosituksillakin on taustansa, tutkimukseen ja kokemukseen perustuvaa näyttöä terveellisyydestä ja toimivuudesta. Mutta kun nykyään niin moni hylkää maitotuotteet, suomalaiset viljat ja hedelmätkin ja vaihtaa ne esim. erään tuttavani tavoin spelttiin, spiruliinaan, vitamiinitabletteihin, palautusjuomiin ja proteiinipatukoihin. Herkkuna on raakasuklaa ja maidon juojat ovat sekopäitä, jotka eivät ole nähneet valoa. Väsymykseen erään tuttuni ruokavaliossa suositeltiin kofeiinitabletteja. Kuulostaa todella fiksulta minusta…

Jokainenhan saa syödä ihan mitä haluaa. Enkä väitä lainkaan, että esim. nämä edellä mainitut ruuat ja aineet olisivat huono valinta. Mutta ovatko ne ainoa oikea valinta, ja ovatko ne sen parempia kuin ns. tavalliset ruoka-aineet? Neljän viljan puurohiutaleet eivät maksa juuri mitään, joten miksi pitää vaihtaa kalliiseen ulkomaiseen viljaan, jos se ei ole sen kummempaa kuin suomalainenkaan versio? Lisäksi kaikki uutta ja ihmeellistä ruokavaliota noudattavat ihmiset eivät oikeasti välttämättä edes tiedä, onko tällaisesta uudesta ja jännästä maca-jauheesta todella olemassa mitään todisteita, että se olisi mustikkaa parempi aine. Olen surffaillut siellä sun täällä huomatakseni, että ainakin netissä jälleenmyyjien sivut (joihin vaikkapa blogeissa usein viitataan)  erinäisistä ruokavalioista kyllä latelevat kaikenlaisia lupauksia antioksidanteista, vitamiineista, adandamideista, MAO-inhibiittoreista (eräältä superfood-sivustolta lainattuja aiheita) jne jne ilman mitään lähdemerkintöjä. Jos olisi olemassa joku luotettava ja tunnustettu lähde, niin miksi sitä ei mainita? Vai onko koko juttu vedetty Wikipediasta tai omasta päästä? Minä uskon vakaasti tieteeseen ja siihen, että tieto on taidon perusta. Siksi joskus kyllä kyseenalaistan erinäisten ravintoneuvoja jakelevien julkkisten yms. pohjaa kertoa ihmisille, että heidän tulee jättää 1-vuotiaalta lapseltaan maito pois ja alkaa syöttää Nepalista tuotettuja marjapuristeita. Siinä vaiheessa tulisi ainakin hälytyskellojen soida että hetkinen, tietääkö tämä ihminen todella, mitä minulle (saati nyt lapselle) pitäisi syöttää ja jos tietää, niin millä perusteella?

Minun mielestäni on aivan fine syödä enemmän rahkaa kun treenaa, jättää sokerit pois tai vähemmälle ja kasata lautaselle lihaa ja salaattia. Mutta kun omenakin on hirviö ja kaurapuuro perkeleestä, maito ei ole ihmisen juomaa sun muuta, niin minä alan kyseenalaistaa, että mistä tämä tieto tulee. Monesti kuulemani väite on esimerkiksi se, että vaikka suomalaiset juovat paljon maitoa niin miksi täällä on niin paljon osteoporoosia ja laktoosi-intoleranssia. Kehäpäätelmä on se, että nämä vaivat johtuvat maidon juomisesta. Samalla logiikalla kuitenkin kun näin mustan kissan ja sairastuin seuraavana päivänä, niin nyt alan välttää mustia kissoja. Että silleen.

Menen tästä juomaan maitoa.

-Marianna

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s